טיפולי שיניים לקשישים

טיפולי שיניים לקשישים:

אנשים רבים סוברים שכאשר הם מזדקנים הם יכולים להפסיק לחשוב על בריאות השיניים שלהם ולדאוג להם. אך בניגוד לדעה זו, בריאות השיניים חשובה במיוחד כאשר מגיעים לגיל השלישי ומשפיעה בצורה משמעותית על מידת העצמאות של האנשים ועל היכולת שלהם לאכול ולדבר בחופשיות. קשישים חייבים להגיע לרופאי שיניים בתדירות גבוהה וכך לשמור על השיניים שלהם בריאות ולטפל בפגיעות ובמחלות שמתפתחות בשיניים או בחניכיים.

רפואת השיניים לקשישים כרוכה בהתמודדות במספר אתגרים הנובעים מהגיל המבוגר של המטופלים. אך למרות הקשיים והאתגרים, חשוב מאוד להקפיד להגיע לרופא שיניים גם כשמגיעים לגיל השלישי וכך לשמור על השיניים בריאות ונקיות.

במאמר זה תוכלו לקבל פירוט של סוגי טיפולי שיניים לקשישים לרבות: שיניים תותבות, השתלת שיניים וטיפולי שיניים משמרים. כמו כן, במאמר נציין מספר מגבלות שהופכות את רפואת השיניים לקשישים לתחום מורכב ונסביר כיצד ניתן להתגבר על המגבלות הללו.

סוגי טיפולי שיניים לקשישים

בדומה לילדים, נערים ומבוגרים, גם קשישים צריכים להגיע לרופא שיניים בתדירות קבועה ולעבור בדיקות רגילות שבהן רופא השיניים יבדוק את מצב השיניים שלהם ויוודא שהן בריאות דיו. בנוסף לבדיקות הללו, לבני הדור השלישי יש צורך מיוחד בטיפולים משקמים. להלן מספר דוגמאות לטיפולי שיניים שמתאימים לקשישים:

  • הרכבת שיניים תותבות: קשישים רבים חולים במחלות הגורמות לשיניים שלהם לנשור ולכן הם בוחרים להשתמש בשיניים תותבות שמהוות אלטרנטיבה מצוינת לשיניים שנעלמו. לשיניים תותבות יתרונות רבים כגון: שיניים לבנות ומראה אסתטי, אין צורך בניתוח או בהרדמה, מחיר זול יחסית, חוסך כאבי שיניים וכאבי חניכיים, ותהליך קל וזמין.
  • השתלת שיניים: השתלת שיניים מהווה פתרון טוב עבור אנשים שאיבדו שיניים. מדובר בטיפול מחליף לשיניים התותבות שפועל כמעט ב- 100 האחוז מהמקרים. בטיפול זה הרופא יבריג שתל עשוי טיטניום לתוך הלסת שלכם ויבנה עליו שן מחרסינה. למעשה, ניתוח ההשתלה מתחלק לשלושה חלקים: החדרת השתל וקיבועו, חשיפת השתל והתקנת כיפת המתכת והתקנת שן החרסינה. טיפול זה לא תמיד עובד אצל מעשנים, סוכרתיים לא מאוזנים ואנשים שסובלים ממחלת חניכיים.
  • טיפולי שיניים משמרים: קשישים פונים לרופאי שיניים על מנת לעבור טיפולי שיניים משמרים שונים לרבות: טיפולי שורש, סתימות אמלגם וסתימות לבנות, ועוד. טיפולים אלו שומרים על השיניים במצב תקין ובריא. שגרת טיפולים קבועה מאפשרת לקשישים לשמור על השיניים שלהם בריאות ויפות.

על אילו מגבלות יש להתמודד ברפואת שיניים לקשישים?

רופאי שיניים לקשישים צריכים להתגבר על מגבלות ואתגרים רבים שגיל המטופלים מביא עימו. ראשית, עליהם להתגבר על מגבלת התנועה שיש לקשישים רבים שלא יכולים לקום מכיסא הגלגלים. במקרה מסוימים, רופאי השיניים יבחרו לבצע את טיפולי השיניים והבדיקות הנדרשות כאשר המטופל יושב בכיסא הגלגלים. חשוב שרופא השיניים ידע כיצד לבצע זאת וכמובן שהמרפאה תכיל את הציוד הדרוש לטיפול במקרים כאלו.

בנוסף, מטופלים קשישים רבים נאלצים להתמודד עם מחלות שונות כגון: דמנציה, אלצהיימר וכדומה. תופעות אלו עלולות לגרום למטופלים להתנהג בצורה משונה שעלולה להפריע לרופא השיניים לבצע את התפקיד שלו ולתקשר עם המטופל. רופא השיניים יאלץ להתייחס למטופל בצורה שונה ומיוחדת ולהתאים את צורת הטיפול על מנת להתמודד עם התנהגותו המשונה.

קושי נוסף שרופאי שיניים לקשישים נתקלים בו הוא התרופות שמטופלים קשישים רבים לוקחים. תרופות רבות שמטופלים לוקחים באופן יום יומי לא משתלבות היטב עד עם החומרים שרופאי השיניים משתמש בהם בטיפולי השיניים. לפיכך, חשוב שרופא השיניים יכיר את התרופות שהקשיש לוקח וידאג להתאים את החומרים בהם הוא משתמש לתרופות שהקשיש נוטל.

יתרה מזאת, רופאי שיניים לקשישים נאלצים להתמודד עם בעיית ההתניידות של קשישים רבים שמתקשים להסתובב בין מרפאות שונות וחייבים לבצע את כל הטיפולים לרבות: הדמיה, אבחון וטיפול במרפאה אחת. 

כיצד עושים זאת?

לאחר שהסברנו מהם האתגרים שעומדים בפני רופא שיניים לקשישים ננסה להציע הצעות שיפתרו את הבעיות הללו ויסייעו לרופאי השיניים להתגבר על המגבלות. להלן מספר טיפים שימושיים וחשובים שמסייעים לרופאי שיניים לטפל בקשישים:

  • היכרות עם ההיסטוריות הרפואיות: חשוב שרופא השיניים יכיר את ההיסטוריות הרפואיות של המטופלים הקשישים שלו. חשוב להתייחס לתסמינים בריאותיים שעלולים לסבך את הטיפולים הדנטליים לרבות: בעיות בלחץ דם, מחלות אוטואימוניות, הפרעות קרישה.
  • בחירת חומרי הרדמה בצורה נכונה: חשוב מאוד שרופא השיניים יתאים את חומרי ההרדמה בהם הוא משתמש לתרופות שהקשיש נוטל באופן יום יומי. כך, רופא השיניים ימנע תופעות לוואי מסוכנות ולא נעימות. רק הרדמה איכותית מחומרי ההרדמה הטובים ביותר תמנע אינטראקציות בין תרופתיות.
  • בחירת חומרים בצורה נכונה: כמו עם חומרי ההרדמה, חשוב שרופא השיניים יבחר את החומרים בהם הוא משתמש לאחר שבדק אילו תרופות הקשיש נוטל ווידא שהחומרים הללו משתלבים טוב עם התרופות של הקשיש.
  • מעבדות ניידות: חשוב להתחשב במצב הקשישים שיתקשו להגיע עד למרפאה ולשקול שימוש במעבדות ניידות.
  • ניצול הפגישות: כאשר מדובר בפגישות עם קשישים, חשוב לנצל כל פגישה באופן מיטבי ולהסביר לקשישים את חשיבות הטיפול בשיניים ובחניכיים וכך להקנות להם הרגלים דנטליים נכונים ובריאים.

איך בוחרים רופא שיניים לקשישים?

כאמור, רופא שיניים לקשישים מתמודד עם קשיים שונים ומדובר בתפקיד לא פשוט שכרוך בהתגברות על מגבלות רבות. הואיל וכך, ישנה חשיבות רבה לבחירה נכונה של רופא שיניים שידע כיצד להתגבר על המגבלות שפירטנו לעיל ולבצע את עבודתו בצורה מיטבית שתשמור על השיניים של הקשיש בריאות ונקיות.

ראשית, עליכם לוודא שאתם בוחרים ברופא שיניים שעבר 6 שנות הכשרה בבית ספר לרפואת שיניים ושכיום מחזיק ברישיון תקף לעסוק בתחום. כמו כן, מומלץ לבחור ברופא שיניים שמתמחה ברפואת שיניים לקשישים. רופא כזה ידע כיצד לטפל בקשישים ולהתאים את דרך הטיפול שלו לקשיש ולתנאים המיוחדים שלו.

בנוסף, חשוב לבחור ברופא שיניים שנמצא קרוב למקום המגורים של הקשיש ושזמין בשעות שנוחות ומתאימות לסדר היום שלו. כמובן שחשוב גם לבדוק שרופא השיניים זמין לטיפולי חירום מחוץ לשעות הקבלה השגרתיות.

יתר על כן, מומלץ לקבוע פגישה עם רופא השיניים ולבדוק שמדובר ברופא ידידותי שמתייחס אליכם בצורה נעימה ויודע כיצד לתקשר איתכם. טרם הפגישה, מומלץ להכין רשימה של מספר שאלות שאתם מעוניינים לשאול את רופא השיניים. כמו כן, מומלץ לשוחח עם לקוחות של רופא השיניים ולקבל מהם חוות דעת על רמת השירות שהוא מעניק ללקוחותיו וכן על רמת המקצועיות של טיפולי השיניים שלו.

קצת על איזידנט

חברת איזידנט היא חברת תיירות מרפא שמתמחה בתחום רפואת השיניים ומאפשרת לישראלים להגיע לרומניה או למולדבה ולקבל טיפולי שיניים במחירים זולים הרבה יותר ממחירי הטיפולים בישראל. איזידנט מלווה את המטופלים לאורך כל התהליך ומוודאת שתסיימו אותו בריאים ומרוצים.

במרפאות ברומניה ובמולדובה תוכלו לקבל טיפולי שיניים מסוגים שונים ומגוונים לרבות: טיפולי שורש, השתלות שיניים, הרכבת שיניים תותבות, ניתוחי חניכיים, הרכבת כתרים, הרמת סינוס, השתלות עצם מלאכותית, ציפויי חרסינה, עקירת שיני בינה ועוד. את הטיפולים יבצעו רופאים מתקדמים ומקצועיים בעלי ניסיון רב בתחומם בעזרת טכנולוגיות מתקדמות ומפותחות.