השתלות שיניים ללא השתלת עצם

השתלות שיניים ללא השתלת עצם

בתקופה האחרונה חל שינוי משמעותי בתחום רפואת השיניים. עד לפני כמה שנים, מצב של חוסר עצם בלסתות היה נחשב כבעיה משמעותית ומורכבת. לעיתים מצב שכזה היה מוגדר כלא ניתן לטיפול באמצעות השתלות שיניים.
בתקופה ההיא, לא מעט מטופלים מצאו את עצמם מרכיבים תותבות שגרמו להם לסבול מאיכות חיים ירודה. הסיבה לכך היא שאז, רוב הרופאים לא הציעו למטופלים שלהם לבצע השתלות שיניים ללא השתלת עצם. חשוב לציין כי כיום, המצבים שהיו נחשבים לבלתי ניתנים לטיפול הפכו לסטנדרטיים. בשורות הבאות יובא בפניכם פירוט מעמיק אודות הנושא, כך שאם אתם עומדים בפני השתלת שיניים ללא השתלת עצם, כדאי שתקראו את המאמר הבא לעומק.

מה זה בעצם מצב שבו יש חוסר בעצם?

יש שן שתומכת בשיניים. מדובר בעצם מיוחדת שקיימת רק במצב שבו השיניים קיימות, העצם נקראת עצם אלבאולרית.
חוסר עצם עשוי לבוא לידי ביטוי במצבים הבאים:

  • לאחר אובדן של שן

מטופל שחווה אובדן של שן, צפוי לחוות גם אובדן של העצם הזו. העצם הולכת ונעלמת עם השנים, עד שבסופו של דבר, לא נשאר ממנה כלום. זוהי תופעה שנפוצה בעיקר אצל מטופלים שמשתמשים בשיניים תותבות ואצל מטופלים שעקרו להם שן.

  • לאחר מחלת חניכיים חריפה

מחלת חניכיים היא אחת הסיבות הנפוצות שגורמת בסופו של דבר לספיגה של העצם בעקבות תהליך דלקתי שנוצר באזור. מחלת חניכיים נחשבת לשכיחה יחסית באוכלוסייה והיא נגרמת בעקבות שילוב של חיידקים וגורמים גנטיים.
מטופל שסבל ממחלת חניכיים עשוי לחוות אובדן של שיניים בעקבות מחסור בעצם התומכת.
מחלת חניכיים היא אחת הסיבות שבעקבותיהן מטופלים מגיעים אל מרפאת השיניים בשביל לבחון אפשרות של השתלות שיניים ללא השתלת עצם.

מהי השתלת שיניים?

רגע לפני שנעמיק בנושא השתלות שיניים ללא השתלת עצם, חשוב להסביר את הבסיס של הטיפול – השתלת שיניים.
השתלת שיניים מתבצעת במצבים שבהם מטופלים חווים אובדן של שיניים מסיבות שונות.
בפסקה הקודמת צוינה אחת הסיבות הנפוצות שגורמות למטופלים לבצע השתלת שיניים, אך חשוב לציין כי יש סיבות נוספות, להלן כמה מהן:

  1. התפתחות של עששת חמורה

עששת עשויה להתפתח במצבים שבהם לא מתבצעת הקפדה על שמירת השיניים. כאשר מדובר באי הקפדה לזמן ממושך, הדבר עשוי להוביל לריקבון של השן ולגרום לצורך מידי בעקירתה. לאחר עקירת השן, ניתן לבצע השתלת שן חדשה כדי לאפשר מראה אסתטי וטבעי.

  • עקירה לאחר טיפול שורש שנעשה ברשלנות

לעיתים ישנם מצבים שבהם מטופלים ניגשים לרופא שאינו מומחה דיו בטיפולי שורש. הדבר מוביל לכך שנעשה להם טיפול רשלני. טיפול זה עשוי להוביל להיווצרות של דלקת או זיהום שגורמים בסופו של דבר לצורך מידי של עקירת השן.
הליך זה מביא את מרבית המטופלים לבצע השתלת שיניים כדי לשמור על חיוך אסתטי.

מה ניתן לעשות במצב שבו למטופל אין עצם?

כיום ניתן לבצע השתלות שיניים ללא השתלת עצם באמצעות ניתוח שאינו כולל הרמות של סינוסים והשתלה של עצם כפי שהיה נהוג בעבר. אמנם מדובר במספר מסוים של מרפאות שמציעות את הטיפול הייחודי הזה. לכן כדאי לבדוק מראש, לפני ההגעה אל המרפאה שישנם רופאים שמבצעים את הפרוצדורה הזו שתוכל לאפשר להם לצאת מהמרפאה עם שיניים חזקות, יפות וחיוך ענק. ישנן כמה שיטות נפוצות שמאפשרות לרופאי השיניים לבצע את הפרוצדורה המדוברת. בשורות הבאות השיטות הללו יובאו בהרחבה.

שתלים זיגומטיים

שתלים זיגומטיים הם שתלים ארוכים שניתן לחבר אותם אל לסת הלחי. השם של השתלים נובע מתוך שמה של הלסת (הזיגומה). זוהי עצם גבוהה שלא נספגת והיא מאפשרת בעצם להחזיק את השתל. בעת ביצוע פעולה זו, ניתן לעקוף את חוסר העצם שקיים בלסת, כך שהשתל נתמך באופן חזק ועמיד.

השתלות בזאליות

מדובר באפשרות נפוצה שנעשה בה שימוש בתדירות גבוהה בכל הנוגע לטיפולי השתלות שיניים ללא השתלת עצם. בעת ביצוע השתלות בזאליות נעשה שימוש בשתלים מיוחדים שנקראים שתלי דיסק. השתלים האלה מחוברים בבסיס שלהם לדיסק שטוח אחד או לכמה דיסקים. המבנה הייחודי שלהם מאפשר להחדיר אותם אל תוך הלסת משני צדי החניכיים ולא משיא החניכיים.
חשוב לציין כי ניתן לבצע השתלה של שתלי דיסק כאשר אין צורך בשילוב של שתלים רגילים.

שתלים קצרים

לא מעט מטופלים שמחפשים השתלות שיניים ללא השתלת עצם בוחרים באפשרות של שתלים קצרים. בשיטה זו נעשה שימוש בשתלים קצרים יחסית שאורכם מתחת ל-10 מ"מ. ניתן להשתמש בשתלים הללו במצבים שבהם גובה העצם אינו מספק. חשוב לציין כי ישנה מגבלה בעת טיפול שנעשה באמצעות שתלים קצרים. הסיבה לכך היא שלעתים דרוש שתל סטנדרטי שיוכל לעמוד בעומס הלעיסות.

היתרונות של השתלת שיניים ללא השתלת עצם לעומת החסרונות של השתלת שיניים עם השתלת עצם

מטופלים שביצעו בעבר הליך של השתלת שיניים עם השתלת עצם יודעים על בשרם מה כולל ההליך המורכב.
אם אתם זקוקים לבצע השתלת שיניים, חשוב שתדעו שיש לכם את האפשרות לבחור באפשרות שאינה כוללת את השתלת העצם ובכך להרוויח 2 יתרונות הבאים שיגרמו לכם להיות בטוחים שביצעתם את ההליך הנכון:

  יתרונות חסרונות
השתלת שיניים ללא השתלת עצם השתלות שיניים ללא השתלת עצם מקצרות את הליך השתלת השיניים וגורמות לו להיות הליך פשוט יותר   משך ההחלמה קצר יותר ועשוי לארוך כמספר שבועות      
השתלת שיניים עם השתלת עצם     מדובר בהליך ארוך שכולל מספר טיפולים עד שמגיעים אל התוצאה המיוחלת.
ההליך יכול לארוך בין מספר חודשים למספר שנים   ההחלמה יכולה להימשך כמספר חודשים

התאמת ההליך הטיפולי למטופל

אם אתם ניצבים כעת לפני הליך של השתלות שיניים ללא השתלת עצם, חשוב מאוד שתדעו שעל הרופא להתאים את ההליך הטיפולי למבנה הלסת והשיניים שלכם. כל הליך של השתלה צריך להתחיל בשני התהליכים הבאים:

  1. מיפוי הפה של המטופל

לכל מטופל יש מבנה לסת שונה. לכן, על הרופא לערוך תחילה מיפוי של הפה ולבדוק את המבנה כולו כדי להתאים למטופל את הטיפול המתאים לו ביותר.

  • הערכה בריאותית של מצב המטופל

ישנם מקרים שבהם המטופל סובל למשל מירידה בצפיפות העצם (שעשויה לנבוע מסוכרת, סרטן או מחלות אחרות). הדבר עשוי להשפיע על הליך הטיפול. לכן, חשוב לבדוק זאת מראש ולהיערך בהתאם.

איך תוכלו להיות בטוחים שבחרתם ברופא השיניים המתאים להליך זה? רגע לפני שתגיעו אל רופא השיניים שלכם כשהפה והארנק שלכם פתוחים לרווחה, כדאי שתוודאו שמדובר ברופא שמומחה בתחום השתלות שיניים ללא השתלת עצם.
כדי שתוכלו להיות בטוחים שמדובר ברופא שכזה, עליכם לערוך חיפוש ברחבי הרשת ולבחור את הרופא שנראה לכם הכי מתאים. ניתן גם לבדוק בגוגל מהן הביקורות שנכתבו עליו ומהו הדירוג שניתן לו על ידי מטופלים קודמים.

אם אין לכם את הזמן לחיפושים ברשת, כדי לחסוך לכם זמן ומאמץ, אתם יכולים פשוט לפנות אל מרפאת איזידנט. במרפאה תמצאו רופאים שמתמחים ומבצעים באופן תדיר השתלות שיניים ללא השתלת עצם, כך שאתם יכולים להיות בטוחים שאתם בידיים טובות.